خراسان/ دختری ۱۸ ساله ام. به تازگی، زندگی برایم مانند کابوس شده و خیلی به من استرس وارد می‌کند. نمی‌توانم درس بخوانم و تمرکز کافی برای هیچ کاری ندارم. گاهی از شدت استرس، گریه‌ام می‌گیرد و همیشه درحال خیال‌پردازی هستم. نمی‌دانم چطور به داد خودم برسم!
اولین تشخیص من به عنوان یک روان‌شناس این است که شما از استرس زیادی رنج می‌برید و این موضوع شما را اذیت می‌کند. بنابراین باید هرچه زودتر به فکر درمان باشید وگرنه این اختلال می‌تواند برای‌تان مشکل‌زا شود. قبل از هر چیز، پیدا کردن دلیل و موضوعی که باعث استرس شما می شود، مهم است و اول باید آن عامل استرس‌زا برطرف شود. بنابراین شرایط زندگی‌تان در چند وقت اخیر را بررسی کنید و ببینید آیا اتفاق خاصی افتاده است یا نه؟ با این حال و در ادامه، چند پیشنهاد به شما داریم.

مثبت فکر کنید
شما در دوره ورود به جوانی هستید و به احتمال زیاد، نگرانی زیادی درباره آینده‌تان دارید. ‌گفته‌اید از شدت استرس به گریه می‌افتید. تجزیه و تحلیل مشکلات و ترس‌ها و مواجه شدن اصولی با آن‌ها، به شما برای حل مشکل‌تان کمک خواهد کرد. اگر شما از ترس یا نگرانی بیش از حد رنج می‌برید، باید خود را به تدریج با منبع ترس‌تان رو به رو کنید. همچنین توصیه می‌شود نگرانی و ترس خود را بنویسید. با این عمل شما می‌توانید نگرانی‌های تان‌را بهتر بشناسید و به‌طور معقول برای رفع آن‌ها اقدام کنید. معمولا دیده شده که با این روش، برخی نگرانی‌ها آن‌قدر جزئی بوده‌اند که ارزش فکر کردن هم نداشته‌اند.

حتما بخوانید
اگر کودکتان زیاد گریه می‌کند این مطلب را بخوانید

چند پیشنهاد برای کنترل آنی استرس
هنگامی که برخی از علایم جسمی یا روانی اضطراب یا حتی حمله پانیک دارید، شروع به تنفس عمیق و شکمی کنید. با تنفس عمیق و آهسته، ضربان قلب شما و عضلات بدن آرام می شود و اضطراب کاهش می‌یابد. همچنین مراقب رژیم غذایی خود باشید. خوردن مواد غذایی غنی از کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین بی تا حد زیادی به کاهش استرس کمک می‌کند.

این‌قدر از خودتان بدگویی نکنید
یک بار دیگر به متن پیامک‌تان نگاه کنید! تمام متن، انتقاد از خودتان است. شما با استفاده از اظهارات مثبت در طول روز به خود کمک خواهید کرد تا با اضطراب مبارزه کنید. اگر فکر می‌کنید ممکن است باز هم اضطراب دست از سر شما برندارد، به خودتان تلقین کنید: «من آرام و ریلکس هستم و هیچ چیزی نمی‌تواند این آرامش را از من بگیرد». توصیه پایانی هم تمرکز بر انجام کارهایی است که دوست دارید مانند نقاشی، خطاطی، خیاطی یا ..
نویسنده : احترام اسماعیل‌زاده | روان‌شناس عمومی