دکتر نوشین محمدی‌فر، یکی از مجریان این مطالعه می گوید: مصرف آجیل به میزان دست کم دو بار در هفته با کاهش 17 درصدی مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی، عروقی ارتباط دارد.
گروه آجیل و مغزها خواص زیادی دارد از جمله میزان زیاد چربی غیراشباع، مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین، فیبر، فیتسترول و پنیفنول که برای سلامت قلب مفیدند. تا پیش از این مطالعات متعددی درباره رابطه بین مصرف آجیل و پیشگیری از بیماری‌های قلبی، عروقی در آمریکا و کشورهای اروپایی انجام شده بود اما در منطقه شرق مدیترانه، مطالعات در این زمینه اندک بود و از این نظر این مطالعه اهمیت ویژه‌ای دارد.


مطالعه‌ای 12 ساله در 3 شهر ایران

در این مطالعه وضعیت 5432 فرد بالای 35 سال ساکن اصفهان، نجف‌آباد و اراک به مدت 12 سال پیگیری و بررسی شد. برای این منظور بعد از انتخاب این افراد در سال 80 (2001)، از آن‌ها درباره میزان مصرف آجیل، شامل گردو، بادام، پسته، فندق و دانه‌های دیگر سوال شد. تا 12 سال بعد از این تاریخ (2013)، هر دو سال یک بار، وضعیت این افراد از نظر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی، ایست قلبی یا فوت ناشی از این گروه از بیماری‌ها پیگیری شد. در طول این 12 سال، 751 مورد بیماری قلبی و 179 مورد فوت ناشی از بیماری‌های قلبی،عروقی در بین این افراد گزارش شد. بر مبنای اطلاعات جمع‌آوری شده از شرکت‌کنندگان، محققان متوجه رابطه بین مصرف آجیل، دست کم به مقدار دو بار در هفته و کاهش 17 درصدی احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی،عروقی، در مقایسه با افرادی که تنها یک بار در هر دو هفته آجیل مصرف می‌کردند، شدند.

نکاتی درباره مصرف آجیل
بر مبنای راهنمای جامعه متخصصان قلب اروپا، افراد در هر وعده مصرف نباید بیش از 30 گرم آجیل (حدود یک مشت فرد بزرگ سال) مصرف کنند. آجیل‌ مصرف شده نیز نباید بوداده و نمکی باشد.
البته دکتر نوشین محمدی فرد ویژگی دیگری را درباره آجیل مفید می داند و می‌گوید: آجیل باید تازه باشد چرا که بعد از گذشت زمان، چربی‌های غیراشباع آن‌ اکسید و خود تبدیل به ماده‌ای مضر می‌شود. شما از بوی ناخوشایند یا مزه تند و تلخ آجیل می‌توانید متوجه ماندگی آن شوید.

منبع: سایت کنگره به آدرس www.escardio.org
نویسنده : شیوا رضایی | روزنامه‌نگار

حتما بخوانید
غذاهایی که در دوران کرونا باید کمتر مصرف کنید!